Volný test: PL Pilot

Přezkušovaná osoba: Test Volný
Zadaný test: PL Pilot
Číslo testu: 251009/8176
Časový limit:


1 - Jaký typ srážek lze očekávat na aktivní studené frontě?
  1. Přeháňky a bouřky
  2. Mrholení
  3. Mírný trvalý déšť


2 - Letadlo nesmí letět v takové vzdálenosti od jiného letadla, aby:
  1. vytvářelo nebezpečí srážky
  2. způsobilo rušení radiové komunikace
  3. nebylo viditelné ze země


3 - Při asymetrickém zaklopení má PK tendenci
  1. přejít do strmého pádu, proto je nutné v čas tomu zcela předejít
  2. rychle zatáčet na zaklopenou stranu a následně rotovat nebo postupně obnovit přímý let
  3. setrvat v přímém letu, za vše ostatní vždy může pilot


4 - Minimální letová dohlednost ve vzdušném prostoru třídy E je:
  1. 8 km
  2. 5 km
  3. 1,5 km


5 - Vzduchovou hmotou nazýváme instabilní, pokud v ní dochází k:
  1. konvektivním vertikálním pohybům
  2. tvorbě vrstevnaté oblačnosti
  3. inverzím


6 - Vrchlíku PK škodí zejména:
  1. UV záření, mechanický oděr, vlhkost
  2. skladování v temných a suchých prostorech
  3. myši a jiní polní hlodavci


7 - Zeměkoule je:
  1. ideální koule
  2. rotační elipsoid na pólech zploštělý
  3. síť souřadnicových čar


8 - V ustáleném klouzavém letu je v rovnováze:
  1. tah s tíhou, odpor se vztlakem
  2. tíhová síla se vztlakem a odporem
  3. vztlak s odporem


9 - Přechod studené fronty s aktivními bouřkovými projevy se v poli teploty, tlaku, přízemního větru projevuje:
  1. teplota se nemění, tlak slabě klesá, vítr mírně zesílí bez nárazů
  2. teplota klesá a později stoupá, tlak se nemění, vítr slábne
  3. poklesem teploty, silným poklesem tlaku a jeho následným vzestupem, silným zesílením větru a jeho nárazovitostí


10 - Spirála je letový režim, při kterém:
  1. nedochází k odtržení proudění
  2. dochází k odtržení proudění na straně křídla vně zatáčky
  3. dochází k odtržení proudění na straně křídla uvnitř zatáčky


11 - Při přefouknutí přes kopec je nejbezpečnější
  1. zvětším maximálně plošné zatížení tak že udělám velké uši a proletím turbulence
  2. použiji záložní padák, závětrná turbulence jej ovlivňuje daleko méně
  3. letět po větru přes rotor co nejdál na místo kde můžu alespoň nějak v pořádku přistát


12 - Jaké vlastnosti bude mít přízemní vítr v oblasti, kde jsou na přízemní meteorologické mapě izobary blízko u sebe?
  1. Silný kolmo na izobary
  2. Silný zhruba podél izobar
  3. Slabý ve směru izobar


13 - Signalizace, kterou osoby na zemi ruší potřebu přistání záchranného vrtulníku, se provádí:
  1. rytmickým rozpažováním a připažováním s dlaněmi obrácenými vzhůru
  2. jednou rukou vztyčenou nad hlavou a druhou mírně rozpaženou (parafráze písmene N)
  3. máváním jakýmkoliv předmětem červené barvy


14 - Přistání na vodní hladině provádí pilot PK
  1. proti větru
  2. bokem na vítr
  3. po větru


15 - Do předstartovní kontroly patří
  1. kontrola postroje, šňůr, vrchlíku, počasí, prostoru
  2. kontrola opotřebení PK a postroje,všech švů, kontrola karabin, přilby a přístrojů
  3. kontrola PK ,upnutí, počasí, prostoru ve směru letu a místa přistání


16 - Výběr startoviště a směr vzletu podřizujeme:
  1. větru na startovišti s ohledem na to, jaký vítr fouká nad hřebenem
  2. větru, který fouká dole v údolí na přistávací ploše
  3. větru, který udává nejbližší meteorologická stanice


17 - Rychlost letu zvýším
  1. mírným přitažením řídiček
  2. sešlápnutím speedu
  3. zatažením trimů


18 - Základní příčinou vzniku oblačnosti v atmosféře je:
  1. pokles teploty vzduchu s výškou
  2. dosažení stavu nasycení
  3. dosažení stavu nasycení s následnou kondenzací vodních par


19 - Dvojitý bílý kříž, umístěný horizontálně na návěstní ploše znamená, že:
  1. na letišti se provádějí výsadky
  2. na letišti je kombinovaný provoz
  3. na letišti je provoz kluzáků


20 - Vyberte pravdivý výrok týkající se taktiky postupu, pokud jste svědkem vzniku vážného úrazu:
  1. Jsme-li svědky úrazu, voláme záchrannou službu až po důkladném vyšetření, abychom měli jistotu, že stav je doopravdy vážný.
  2. Před voláním na záchrannou službu je vhodné se aspoň orientačně ujistit, kde k úrazu došlo, co se stalo a kolik je postižených.
  3. Nejprve je nutné co nejrychleji obnovit životní funkce a až potom se zabývat přivoláním pomoci.


21 - Přilbu postiženému:
  1. snímáme šetrným kroutivým pohybem ze strany na stranu
  2. zásadně nesnímáme
  3. snímáme tahem v dlouhé ose těla za stálé fixace hlavy a krku


22 - Mezi tzv. únikové manévry patří
  1. spirála, zaklopení stabilizátorů (uši) a b-stall
  2. spirála, full-stall a b-stall
  3. spirála, negativní zatáčka a b-stall


23 - Záložní padák (ZP) použijeme bez váhání
  1. při přefouknutí za horský hřeben
  2. v neřízené prudké rotaci
  3. pod bouřkovým mrakem


24 - Při vlétnutí do stoupavého proudu
  1. vrchlík předstřelí dopředu a hrozí čelní zaklopení vrchlíku
  2. vrchlík se nakloní do strany a hrozí asymetrické zaklopení
  3. vrchlík kývne dozadu a následně může dojít k předstřelu


25 - Letištní provozní zóna - ATZ je:
  1. vymezený vzdušný prostor se službou řízení letového provozu
  2. vymezený vzdušný prostor, který slouží k ochraně letištního provozu
  3. vymezený vzdušný prostor se stálou informační službou


26 - Jaká musí být minimální vzdálenost od nezúčastněných osob při provozu SLZ podle zákona č. 49/1997 Sb.?
  1. 50 metrů
  2. 30 metrů
  3. Není stanovena


27 - "B" stall provedu
  1. postupným stažením popruhů druhé řady
  2. postupným stažením zadních popruhů
  3. postupným stažením předních popruhů


28 - Zaškrcení se provádí:
  1. kdekoliv mezi ránou a srdcem
  2. výhradně v paži nebo ve stehně, mezi ranou a srdcem
  3. vždy cca 10 – 15 cm nad ránou


29 - Při nalétnutí do termického stoupavého proudu
  1. PK pilota informuje svými pohyby o velikosti stoupání a většinou i o tom na jakou stranu je lepší ve stoupání točit
  2. má PK nejčastěji tendenci k nějakému kolapsu, proto je nutné nejprve přibrzdit a teprve poté PK uvést do zatáčky
  3. má PK zcela vždy tendenci se zaklopit, proto vždy zabrzdíme


30 - Spirálu docílíme tak, že
  1. vykloníme se na stranu, na kterou chceme spirálou zatáčet, stáhneme plynule řidičku a na opačné straně stáhneme přední popruh padáku
  2. nejprve zabrzdíme obě řídičky , uvolníme na jedné straně řidičku zcela nahoru a na druhé jí stáhneme maximálně dolů - padák začne sestupně kroužit v dynamickém a rychlém otáčení
  3. plynulým přechodem ze zatáčky do stále ostřejší zatáčky jemným stahováním řídičky a vykloněním těla na stejnou stranu, na kterou zatáčíme


31 - Coriolisova síla, která působí i na vítr je:
  1. odstředivá síla
  2. síla tření
  3. setrvačná síla, způsobující uchylování směru pohybu těles, tedy i proudu vzduchu


32 - Sever magnetický je směr, který:
  1. určuje magnetka kompasu, na kterou nepůsobí žádné vedlejší rušivé vlivy
  2. je určený myšlenou přímkou, která vede středem země a protíná její povrch v bodech, které nazýváme sever magnetický a jih magnetický
  3. změříme na mapě


33 - Platnost technického průkazu "Z" je stanovena na dobu:
  1. maximálně na dva roky pro ZK, PK, MPK a MZK; pro ostatní druhy SLZ maximálně na jeden rok.
  2. 1
  3. maximálně na jeden rok pro ZK, PK, MPK a MZK; pro ostatní druhy SLZ maximálně na dva roky.


34 - Těžiště letadla je:
  1. působiště výsledné aerodynamické síly
  2. působiště výsledné aerodynamické síly a tíhové síly
  3. působiště tíhové síly


35 - Zlomeninu horní končetiny přednostně fixujeme:
  1. přitažením k tělu v natažené poloze
  2. pomocí improvizované dlahy (větve, tyčky apod.)
  3. zavěšením do šátku


36 - Zeměpisný sever a jih:
  1. mění se v závislosti na roční době
  2. nemění polohu
  3. působí na něj magnetismus země


37 - Doba východu a západu slunce se mění:
  1. s roční dobou
  2. působením magnetického pole zeměkoule
  3. intensitou slunečního záření


38 - Vztlak na profilu vzniká v důsledku:
  1. zhuštění proudnic nad profilem, tím se nad profilem vytvoří podtlak, pod profilem se proudnice rozšíří a tím se pod profilem vytvoří přetlak
  2. náporu vzduchu na spodní stranu profilu (při kladném úhlu náběhu)
  3. zhuštění proudnic pod profilem, tím se pod profilem vytvoří přetlak, nad profilem se proudnice rozšíří a tím se nad profilem vytvoří podtlak


39 - Směr letu a směr pohybu PK vůči zemi je
  1. vždy shodný
  2. shodný za bezvětří nebo při větru vanoucím přesně kolmo na směr letu
  3. shodný za bezvětří a při větru vanoucím přesně ve směru nebo přesně proti směru letu


40 - Rychlost letu zobrazená v GPS je:
  1. pravá vzdušná rychlost
  2. indikovaná vzdušná rychlost
  3. traťová rychlost


41 - Trať letu letounu křižuje zleva doprava kluzák. Opatření k vyhnutí provede:
  1. pilot letounu
  2. pilot letadla s větší rychlostí nebo výškou
  3. pilot kluzáku


42 - Při nouzovém přistání pilot volí spíše
  1. hustý porost
  2. samostatný strom
  3. lesní cestu


43 - Svahování praktikujeme tak, že
  1. létáme souběžně se svahem na jeho návětrné straně a v místě obratu se otáčíme směrem od svahu o 180°
  2. létáme souběžně se svahem, těsně nad jeho závětrnou stranou a otáčíme se zásadně proti větru, tj. ke kopci
  3. létáme přímo nad hřebenem a otáčet se lze podle situace proti i po větru


44 - Maximální vzletovou hmotnost sportovního létajícího zařízení lze překročit pouze:
  1. o hmotnost padákového záchranného systému, maximálně však o 35kg
  2. o hmotnost padákového záchranného systému a hmotnost plováků v případě jejich zástavby
  3. nelze překročit v žádném případě


45 - Horizontální červená čtvercová deska se žlutými úhlopříčkami vyložená na návěstní ploše znamená:
  1. že přistání na dotyčném letišti je zakázáno a zákaz se pravděpodobně prodlouží
  2. nebezpečí při přistání
  3. nezpůsobilost provozní plochy