Volný test: PL Pilot
Přezkušovaná osoba: Test Volný
Zadaný test: PL Pilot
Číslo testu: 251009/8176
Časový limit:
1 - Jaký typ srážek lze očekávat na aktivní studené frontě?
Přeháňky a bouřky
Mrholení
Mírný trvalý déšť
2 - Letadlo nesmí letět v takové vzdálenosti od jiného letadla, aby:
vytvářelo nebezpečí srážky
způsobilo rušení radiové komunikace
nebylo viditelné ze země
3 - Při asymetrickém zaklopení má PK tendenci
přejít do strmého pádu, proto je nutné v čas tomu zcela předejít
rychle zatáčet na zaklopenou stranu a následně rotovat nebo postupně obnovit přímý let
setrvat v přímém letu, za vše ostatní vždy může pilot
4 - Minimální letová dohlednost ve vzdušném prostoru třídy E je:
8 km
5 km
1,5 km
5 - Vzduchovou hmotou nazýváme instabilní, pokud v ní dochází k:
konvektivním vertikálním pohybům
tvorbě vrstevnaté oblačnosti
inverzím
6 - Vrchlíku PK škodí zejména:
UV záření, mechanický oděr, vlhkost
skladování v temných a suchých prostorech
myši a jiní polní hlodavci
7 - Zeměkoule je:
ideální koule
rotační elipsoid na pólech zploštělý
síť souřadnicových čar
8 - V ustáleném klouzavém letu je v rovnováze:
tah s tíhou, odpor se vztlakem
tíhová síla se vztlakem a odporem
vztlak s odporem
9 - Přechod studené fronty s aktivními bouřkovými projevy se v poli teploty, tlaku, přízemního větru projevuje:
teplota se nemění, tlak slabě klesá, vítr mírně zesílí bez nárazů
teplota klesá a později stoupá, tlak se nemění, vítr slábne
poklesem teploty, silným poklesem tlaku a jeho následným vzestupem, silným zesílením větru a jeho nárazovitostí
10 - Spirála je letový režim, při kterém:
nedochází k odtržení proudění
dochází k odtržení proudění na straně křídla vně zatáčky
dochází k odtržení proudění na straně křídla uvnitř zatáčky
11 - Při přefouknutí přes kopec je nejbezpečnější
zvětším maximálně plošné zatížení tak že udělám velké uši a proletím turbulence
použiji záložní padák, závětrná turbulence jej ovlivňuje daleko méně
letět po větru přes rotor co nejdál na místo kde můžu alespoň nějak v pořádku přistát
12 - Jaké vlastnosti bude mít přízemní vítr v oblasti, kde jsou na přízemní meteorologické mapě izobary blízko u sebe?
Silný kolmo na izobary
Silný zhruba podél izobar
Slabý ve směru izobar
13 - Signalizace, kterou osoby na zemi ruší potřebu přistání záchranného vrtulníku, se provádí:
rytmickým rozpažováním a připažováním s dlaněmi obrácenými vzhůru
jednou rukou vztyčenou nad hlavou a druhou mírně rozpaženou (parafráze písmene N)
máváním jakýmkoliv předmětem červené barvy
14 - Přistání na vodní hladině provádí pilot PK
proti větru
bokem na vítr
po větru
15 - Do předstartovní kontroly patří
kontrola postroje, šňůr, vrchlíku, počasí, prostoru
kontrola opotřebení PK a postroje,všech švů, kontrola karabin, přilby a přístrojů
kontrola PK ,upnutí, počasí, prostoru ve směru letu a místa přistání
16 - Výběr startoviště a směr vzletu podřizujeme:
větru na startovišti s ohledem na to, jaký vítr fouká nad hřebenem
větru, který fouká dole v údolí na přistávací ploše
větru, který udává nejbližší meteorologická stanice
17 - Rychlost letu zvýším
mírným přitažením řídiček
sešlápnutím speedu
zatažením trimů
18 - Základní příčinou vzniku oblačnosti v atmosféře je:
pokles teploty vzduchu s výškou
dosažení stavu nasycení
dosažení stavu nasycení s následnou kondenzací vodních par
19 - Dvojitý bílý kříž, umístěný horizontálně na návěstní ploše znamená, že:
na letišti se provádějí výsadky
na letišti je kombinovaný provoz
na letišti je provoz kluzáků
20 - Vyberte pravdivý výrok týkající se taktiky postupu, pokud jste svědkem vzniku vážného úrazu:
Jsme-li svědky úrazu, voláme záchrannou službu až po důkladném vyšetření, abychom měli jistotu, že stav je doopravdy vážný.
Před voláním na záchrannou službu je vhodné se aspoň orientačně ujistit, kde k úrazu došlo, co se stalo a kolik je postižených.
Nejprve je nutné co nejrychleji obnovit životní funkce a až potom se zabývat přivoláním pomoci.
21 - Přilbu postiženému:
snímáme šetrným kroutivým pohybem ze strany na stranu
zásadně nesnímáme
snímáme tahem v dlouhé ose těla za stálé fixace hlavy a krku
22 - Mezi tzv. únikové manévry patří
spirála, zaklopení stabilizátorů (uši) a b-stall
spirála, full-stall a b-stall
spirála, negativní zatáčka a b-stall
23 - Záložní padák (ZP) použijeme bez váhání
při přefouknutí za horský hřeben
v neřízené prudké rotaci
pod bouřkovým mrakem
24 - Při vlétnutí do stoupavého proudu
vrchlík předstřelí dopředu a hrozí čelní zaklopení vrchlíku
vrchlík se nakloní do strany a hrozí asymetrické zaklopení
vrchlík kývne dozadu a následně může dojít k předstřelu
25 - Letištní provozní zóna - ATZ je:
vymezený vzdušný prostor se službou řízení letového provozu
vymezený vzdušný prostor, který slouží k ochraně letištního provozu
vymezený vzdušný prostor se stálou informační službou
26 - Jaká musí být minimální vzdálenost od nezúčastněných osob při provozu SLZ podle zákona č. 49/1997 Sb.?
50 metrů
30 metrů
Není stanovena
27 - "B" stall provedu
postupným stažením popruhů druhé řady
postupným stažením zadních popruhů
postupným stažením předních popruhů
28 - Zaškrcení se provádí:
kdekoliv mezi ránou a srdcem
výhradně v paži nebo ve stehně, mezi ranou a srdcem
vždy cca 10 – 15 cm nad ránou
29 - Při nalétnutí do termického stoupavého proudu
PK pilota informuje svými pohyby o velikosti stoupání a většinou i o tom na jakou stranu je lepší ve stoupání točit
má PK nejčastěji tendenci k nějakému kolapsu, proto je nutné nejprve přibrzdit a teprve poté PK uvést do zatáčky
má PK zcela vždy tendenci se zaklopit, proto vždy zabrzdíme
30 - Spirálu docílíme tak, že
vykloníme se na stranu, na kterou chceme spirálou zatáčet, stáhneme plynule řidičku a na opačné straně stáhneme přední popruh padáku
nejprve zabrzdíme obě řídičky , uvolníme na jedné straně řidičku zcela nahoru a na druhé jí stáhneme maximálně dolů - padák začne sestupně kroužit v dynamickém a rychlém otáčení
plynulým přechodem ze zatáčky do stále ostřejší zatáčky jemným stahováním řídičky a vykloněním těla na stejnou stranu, na kterou zatáčíme
31 - Coriolisova síla, která působí i na vítr je:
odstředivá síla
síla tření
setrvačná síla, způsobující uchylování směru pohybu těles, tedy i proudu vzduchu
32 - Sever magnetický je směr, který:
určuje magnetka kompasu, na kterou nepůsobí žádné vedlejší rušivé vlivy
je určený myšlenou přímkou, která vede středem země a protíná její povrch v bodech, které nazýváme sever magnetický a jih magnetický
změříme na mapě
33 - Platnost technického průkazu "Z" je stanovena na dobu:
maximálně na dva roky pro ZK, PK, MPK a MZK; pro ostatní druhy SLZ maximálně na jeden rok.
1
maximálně na jeden rok pro ZK, PK, MPK a MZK; pro ostatní druhy SLZ maximálně na dva roky.
34 - Těžiště letadla je:
působiště výsledné aerodynamické síly
působiště výsledné aerodynamické síly a tíhové síly
působiště tíhové síly
35 - Zlomeninu horní končetiny přednostně fixujeme:
přitažením k tělu v natažené poloze
pomocí improvizované dlahy (větve, tyčky apod.)
zavěšením do šátku
36 - Zeměpisný sever a jih:
mění se v závislosti na roční době
nemění polohu
působí na něj magnetismus země
37 - Doba východu a západu slunce se mění:
s roční dobou
působením magnetického pole zeměkoule
intensitou slunečního záření
38 - Vztlak na profilu vzniká v důsledku:
zhuštění proudnic nad profilem, tím se nad profilem vytvoří podtlak, pod profilem se proudnice rozšíří a tím se pod profilem vytvoří přetlak
náporu vzduchu na spodní stranu profilu (při kladném úhlu náběhu)
zhuštění proudnic pod profilem, tím se pod profilem vytvoří přetlak, nad profilem se proudnice rozšíří a tím se nad profilem vytvoří podtlak
39 - Směr letu a směr pohybu PK vůči zemi je
vždy shodný
shodný za bezvětří nebo při větru vanoucím přesně kolmo na směr letu
shodný za bezvětří a při větru vanoucím přesně ve směru nebo přesně proti směru letu
40 - Rychlost letu zobrazená v GPS je:
pravá vzdušná rychlost
indikovaná vzdušná rychlost
traťová rychlost
41 - Trať letu letounu křižuje zleva doprava kluzák. Opatření k vyhnutí provede:
pilot letounu
pilot letadla s větší rychlostí nebo výškou
pilot kluzáku
42 - Při nouzovém přistání pilot volí spíše
hustý porost
samostatný strom
lesní cestu
43 - Svahování praktikujeme tak, že
létáme souběžně se svahem na jeho návětrné straně a v místě obratu se otáčíme směrem od svahu o 180°
létáme souběžně se svahem, těsně nad jeho závětrnou stranou a otáčíme se zásadně proti větru, tj. ke kopci
létáme přímo nad hřebenem a otáčet se lze podle situace proti i po větru
44 - Maximální vzletovou hmotnost sportovního létajícího zařízení lze překročit pouze:
o hmotnost padákového záchranného systému, maximálně však o 35kg
o hmotnost padákového záchranného systému a hmotnost plováků v případě jejich zástavby
nelze překročit v žádném případě
45 - Horizontální červená čtvercová deska se žlutými úhlopříčkami vyložená na návěstní ploše znamená:
že přistání na dotyčném letišti je zakázáno a zákaz se pravděpodobně prodlouží
nebezpečí při přistání
nezpůsobilost provozní plochy